Undersökning visar att det tar 54 dagar att få betalt

2020-02-17

Dicopay vill bidra till digitaliseringen för små och medelstora företag genom ett verktyg som gör det lättare att ta betalt och som låter kunden välja betalsätt. Allt sker direkt efter avslutat jobb och är lika enkelt som Swish.

Vi har fått en pratstund med Erik Knabe som är vår kontaktperson hos Dicopay. Han berättar vidare för oss;

– Vi har utvecklat en mobil faktura- och betaltjänst där företagaren får betalt direkt och slutkunden kan välja att betala med kort, faktura eller räntefri delbetalning upp till 12 månader. Allt detta utan långa och krångliga avtal och prenumerationer för företagaren. Enklare än så här kan det knappast bli och vi tror att den här typen av snabba, enkla transfereringar kommer att revolutionera tjänstesektorn.

Många ligger långt efter med faktureringen. Varför ser det ut så?

En vanlig anledning är att man skjuter på faktureringen, vilket är särskilt vanligt hos mindre företag. Gör man inte pappersarbetet direkt skjuter man lätt på administrationen.

Konsekvensen är att det tar längre tid att få in kapitalet och det kan leda till sviktande likviditet, onödig oro och att värdefull tid inte läggs på kärnverksamheten. Det händer också att vissa jobb glöms bort och aldrig blir fakturerade. En bra rutin är att fakturera direkt när jobbet är klart.

En digital handskakning löser allt

Erik berättar vidare om en av Dicopays smarta funktioner. – För att allt ska gå rätt till och för att undvika missförstånd mellan säljare och kund skickar hantverkaren eller konsulten en förfrågan om leveransgodkännande till kundens mobil. Med den “digitala handskakningen” godkänner kunden fakturaunderlaget med bankID. Först därefter går fakturan iväg. Kunden kan själv i lugn och ro välja att betala med kort, faktura eller räntefri delbetalning upp till 12 månader.

Erik menar också att möjligheten för kunder att välja delbetalning kan öka antalet order. – När man kan skjuta på betalningen blir det ett enklare beslut för kunden.

I snitt 54 dagar för att få betalt

Att få betalt efter nästan 2 månader är det få som på förhand skulle acceptera. Men det är faktiskt så det ser ut i Sverige. I en undersökning Dicopay genomfört 2019 visar det sig att genomsnittstiden för att få betalt efter avslutat arbete låg på hela 54 dagar. Den långa betalningstiden förklaras med att både säljaren och kunden inte agerar tillräckligt snabbt. Säljaren drar på faktureringen och kunden släpar med betalningen.

Så fungerar Dicopay

Dicopay erbjuder samma enkla sätt att ta betalt på som sedan länge funnits inom näthandeln. En faktura skapas med några klick. Ett underlag skickas till kunden som godkänner med bankID. Kunden kan sedan välja mellan tre betalsätt: faktura, delbetalning eller kortbetalning.

Kampanj under februari

Under februari är det ett bra tillfälle att testa Dicopay. Appen kostar ingenting och det finns inget abonnemang eller uppsägningstid att tänka på. Det är först när säljaren väljer att få ut fakturabeloppet direkt, oavsett kundens betalningsvillkor, som det görs ett påslag. Men, just nu är Dicopays påslag borttaget helt och hållet. Allt är alltså gratis ända fram till 31 juli.

Men, det är bråttom. Du måste registrera dig senast 29 februari.

Klicka här för att registrera dig hos Dicopay (alltid kostnadsfritt).

Ställ frågor till Erik

Har du frågor och vill prata direkt med Erik Knabe på Dicopay? Det går jättebra.

Ring Erik på telefon 072 – 070 46 45

Eller mejla erik.knabe@dicopay.com

Teknikföretagen    Storgatan 5 / Box 5510, 114 85 Stockholm    info@teknikforetagen.se    08‑782 08 00